یک نظریه پرداز معماری و شهرسازی معتقد است سرانه ها و استانداردهای شهرسازی در یک شهر باید رعایت شود.

  • ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
  • لینک کوتاه

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری رفسنجان، دکتر عبدالحمید نقره‌کار  در مراسم جشن ولادت امیرالمومنین علیه‌السلام ویژه کارکنان و پرسنل شهرداری رفسنجان اظهار کرد: نظم در شهرداری و شهرسازی طرح تفصیلی و برنامه داشتن، توسعه روستایی داشتن، در شهرهای صنعتی طرح شهرک‌های صنعتی داشتن مطابق ضوابط و برنامه عمل کردن است.

وی با بیان اینکه طرح تفصیلی داشتن بهتر از این است که طرح تفصیلی و جامع نداشته باشیم، افزود: بنابراین هر کار علمی و منطفی و اسلامی بایستی بر اساس برنامه از طراحی از قبل انجام شده صورت گیرد.

وی بیان کرد: امروز حتی برنامه‌ها در سطح شهر پیش بینی نمی شود بلکه صحبت از برنامه ریزی ملی و آمایش سرزمین است یعنی طوری بر نامه ریزی کنیم مردم در جایی قرار بگیرند که تولید باشد، جمعیت پذیر است و بتوانند شغل خوب، اقتصاد و شغل خوب داشته باشند.

دانشیار دانشگاه علم و صنعت ایران با ذکر این مطلب که در شهر خود مسئول هستیم که طرح تفصیلی و جامع داشته باشم و مطابق آن برنامه ها را اجرا کنیم، یادآور شد: طرح تفصیلی باید مرتب بازنگری، اصلاح و تکمیل شود.

وی تصریح کرد: هیچ علمی نه در علوم دانشگاهی نه در علوم حوزوی نیست که دخالت در شهر نداشته شد لذا همه علوم در ایجاد و توسعه شهر و بازآفرینی آن باید دخالت کنند و مسئولیت دارند.

این نظریه‌پرداز معماری و شهرسازی از شهردار و شورای شهر رفسنجان درخواست کرد اتاق فکری متشکل از همه متخصصین شهر داشته باشند تا تک تک شهروندان در ایجاد و اداره شهر دخالت کنند.

نقره‌کار در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تا همه در کنار هم نباشند آبادانی مدنظر ما در شهر رخ نمی دهد، عنوان کرد: معماری ساحتمان‌سازی نیست، چرا که بسیاری ار ساختمان‌ها محیط زیست را نابود می‌کنند. شهر دو وجه مادی و معنوی دارد. در وجه معماری که فضای داخلی شهر است، معماری باید فضا را آباد کند. بنابراین هم ساختمان و هم کل شهر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی توضیح داد: اولین کار یک شهرساز این است که محیط طبیعی را حفظ و توسعه نماید. حیف از محیط رفسنجان است که باغهای متنوع داخل شهر را خراب کنیم. شهرسازی مدرن، حفظ باغهای شهر است. بنابراین اولین کار هر شهروند، شهردار و شورای شهر این است که محیط طبیعی را آباد نماید. بنابراین اولین کار شهرداری حفظ و توسعه محیط‌زیست است.

به گفته این استاد دانشگاه، سرانه ها در شهرسازی حساب و کتاب دارد، اینکه در هر هکتار چند درصد فضای آموزشی، فرهنگی، هنری، درمانی و… در شهر لازم داریم حساب و کتاب دارد و در شهر باید استانداردها و سرانه ها رعایت نماید.

وی در ادامه به تحقیقاتی درباره تحقق پذیری معماری اسلامی با تاکید بر تحقق هویت در شهرهای جدید برای وزارت راه و شهرسازی، اشاره کرد و گفت: هویت ایرانی و اسلامی در چهار شهر پایلوت قارار گرفت که طبق بررسی، انتقال ترافیک شهری به کمربندی ها، تقویت پیاده روها و تقویت فضاسازی و المان های شهری برای تشویق مردم به پیاده روی و تعامل بیشتر با یکدیگر از جمله راه‌حل‌هایی بود که برای این شهرها در نظر گرفتیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید