معاون هنری شهرداری رفسنجان گفت: الگوی حکمرانی مردمی و مدیریت مشارکتی شهرداری رفسنجان در راستای آموزه‌های رهبر انقلاب در زمینه حکمرانی مردم و سیاست‌های کلان دولت و متکی به ۳۰ ماه مطالعه، تجربه و کار علمی است.

  • ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
  • لینک کوتاه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری رفسنجان، دکتر سید عباس حسینی معاون هنری شهرداری رفسنجان در آیین رونمایی از الگوی حکمرانی مردمی و مدیریت مشارکتی شهرداری رفسنجان و آغاز بکار شهرداران نوجوان دهه هشتادی که با حضور دستیار رییس جمهور و استاندار کرمان برگزار شد، اظهار کرد: مهمترین راهبرد مدیریت شهری در دوره جدید از آغاز قبول مسئولیت «روی خوش آرامش» بود که برای تحقق این سیاست راهبردهای مختلفی را تدوین شد که یکی از مهمترین آنها مدیریت مشارکتی و حضور مردم بود.

وی افزود: مدیریت مشارکتی در ۵ فاز تدوین و اجرایی شد. خستین اقدام ما طرح های خلاقانه شهروندی بود و در دی ۱۴۰۰ رونمایی شد و طی آن تمام شهروندان می توانستند ایده های خود را ارائه و در سطح شهر اجرا کنند وتاکنون بیش از ۲۰۰۰ ایده در شهر ثبت و برخی از آنها اجرایی شده است.

وی به رویکرد محله‌محوری شهرداری رفسنجان اشاره کرد و ادامه داد: در فاز محله محوری سیاست‌های شهرداری در محلات را با تأیید شهروندان و ساکنان محلات پیش بردیم و در همین راستا جلسات بسیاری در محلات با حضور شهروندان برگزار و تصمیمات شهری برای هر محله با حضور شهروندان و متناسب با مطالبات آنها اتخاذ شد.

مشاور شهردار رفسنجان به تقسیم شهر رفسنجان به ۵۰ محله با محوریت مسجد و امام محله اشاره و عنوان کرد: خروجی‌ مهم محله‌محوری شناسایی شهروندان پویا و فعال محله بود که می توانستند به‌عنوان یک بازوی مهم و مطمئن برای شهرداری و شهر رفسنجان عمل کنند. از همین‌رو تشکیل شورای محله را به تدریج آغاز کردیم و اکنون در ۵۰ محله، ۳۵۰ نفر در ۵۰ شورای محله فعال هستند.

حسینی به رویکرد حضور بانوان در سیاست گذاری شهری پرداخت و گفت: در این راستا اداره امور بانوان شهرداری رفسنجان در دی ۱۴۰۱ تأسیس شد که یکی از خروجی‌های آن، راه‌اندازی شورای بانوان در هر محله بود که این شورا متناسب با وظایف خود اقدام و در راستای مدیریت مشارکتی اقدام می‌کند. هم اکنون ۴۷ شورای بانوان در محلات تاسیس شده است.

معاون هنری شهرداری رفسنجان در بخش دیگری از سخنان خود به پویش رقابتی «شهردارشو» اشاره و با بیان این‌که شرکت‌کنندگان در این پویش دهه‌هشتادی هستند، گفت: با هدف توانمندسازی این افراد، ایجاد نشاط و امید، آموزش و قرار گرفتن این قشر در محیط واقعی مدیریتی، وارد این فاز شدیم که مدیریت محلات را به دهه‌هشتادی‌ها بسپاریم.

وی ادامه داد: پس از مطالعات و بررسی ها، فراخوان این پویش منتشر و پس از ثبت‌نام اولیه ۳۵۰ نفر به مرحله مصاحبه رسیدند که در ۵۶ جلسه، شهرداران آقا و خانم محلات از سوی شهردار محله انتخاب شدند. وی گفت: امروز ۴۸ شهردار آقا و ۴۶ شهردار خانم در رفسنجان داریم که هر کدام از آن‌ها برخوردار از یک تیم ۹ نفره در حوزه های مختلف شهری هستند. در مجموع ۱۰۴۰ نوجوان دهه‌هشتادی پای کار محلات رفسنجان آمدند که تحت آموزش‌های تخصصی قرار گرفته و از امروز کار خود را به‌صورت رسمی آغاز می‌کنند.

حسینی افزود: مطابق با الگو و آیین نامه مصوب شورای شهر، شهرداران محلات طرح‌ها و برنامه‌های خود را پس از احصای مشکلات محله و جمیع جوانب اعم از امکان سنجی، بودجه ریزی و زمان بندی به شورای محله ارائه داده که پس از تصویب آن در شورای محله، طرح به شهرداری ارائه و بودجه مورد نظر به آن اختصاص داده می شود و وارد فاز اجرایی می شود. در ضمن این طرح به وسیله خود شهرداران دهه‌هشتادی نیز در صورت امکان و با نظارت شهرداری می‌تواند اجرا شود.

حسینی داورانی خاطرنشان کرد که مطابق با الگوی مصوب مدیریت مشارکتی شهرداری رفسنجان، ازابتدای سال ۱۴۰۳ رفسنجان برخودار از ۵۰ محله «با محوریت مسجد و امام محله» و متشکل از: یک شورای محله ۷ نفره ، یک شورای بانوان ۳ نفره ، یک شهردار دهه هشتادی آقا، یک شهردار دهه هشتادی خانم و ۱۸ مدیر تخصصی اقا و خانم در حوزه های(عمرانی، خدمات شهری، فرهنگی و اجتماعی، هنری و زیباسازی، ورزش و تربیت بدنی، ارتباطات مردمی، مالی و بودجه، فضای سبز، توسعه فرهنگ شهروندی) است.

معاون هنری شهرداری رفسنجان در پایان تأکید کرد: الگوی حکمرانی مردمی و مدیریت مشارکتی شهرداری رفسنجان متکی به آموزه‌ها و منویات رهبر انقلاب در زمینه حکمرانی مردم، سیاست‌های کلان دولت، نظرات علمی توسعه اجتماعی و جماعت‌محور و ۳۰ ماه تلاش همکاران من در مجموعه شهرداری رفسنجان است. که امید است بتواند به عنوان یک الگوی موفق در عرصه حکمرانی و مشارکت مرمی در سطح کشور مورد استفاده قرار گیرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید