مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری رفسنجان درباره رعایت نکات ایمنی در هنگام استفاده از وسایل گرمایشی در روزهای سرد هشدار داد.

  • ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
  • لینک کوتاه

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری رفسنجان، مهندس علی رمضانی‌نژاد با اشاره به هشدار هواشناسی در‌پی نفوذ توده هوای سرد قطبی به شهرستان رفسنجان در روزهای انتهای هفته، اظهار کرد: با نفوذ هوای سرد به مناطق مختلف کشور و شهرستان رفسنجان، با افزایش استفاده از وسایل گرمایشی که عمدتا گازسوز هستند روبرو هستیم لذا ضروری است شهروندان در این رابطه نکات ایمنی را بیشتر مورد توجه قرار دهند.

وی نکات ایمنی مربوط به گازگرفتگی را یادآور شد و افزود: گازگرفتگی ازجمله حوادثی است که معمولاً بر اثر نبود دودکش مناسب برای وسایل گازسوز به‌خصوص بخاری، آبگرم‌کن و عدم تهویۀ کافی در فضای بسته رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: مونوکسید کربن گازی بی‌رنگ، بی‌بو، بی‌مزه و غیر محرک است و مسمومیت با آن به سادگی رخ می‌دهد. مرگ بر اثر گازگرفتگی به«مرگ خاموش» معروف است. این مسمومیت به وسیله انواع وسایل گازسوز از جمله بخاری، آبگرمکن، پیک نیک و حتی زغال ایجاد می‌شود و اغلب در فصل سرما و زمستان رخ می دهد.

رمضانی‌نژاد عنوان کرد: اگر دودکش یا تهویه یک مکان مسدود باشد، گاز مونوکسیدکربن منتشر شده از موارد مذکور، امکان خروج نمی‌یابد و در محیط ساختمان منتشر می‌شود و سبب مسمومیت و در نهایت مرگ افراد می‌شود.

وی استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد و کنترل و انسداد منافذ مسیر دودکش قبل از راه‌اندازی بخاری را یکی‌از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از بروز حوادث مسمومیت دانست و گفت: دقت و توجه به داغ بودن دودکش نیز بهترین آزمایش برای کارکرد مناسب دودکش است.

رمضانی‌نژاد با بیان این‌که داشتن کلاهک مخصوص H شکل دودکش در پشت بام‌ها برای جلوگیری از عدم بروز خاموشی بخاری و به دنبال آن انتشار گاز CO اهمیت بالایی دارد، خاطرنشان کرد: رنگ مطلوب شعله بخاری وسایل پخت‌وپز، آبی است و چنانچه رنگ شعله قرمز، زرد یا نارنجی باشد، نشانگر نقص در سوخت رسانی و کمبود اکسیژن در محیط است که سریعاً باید بررسی شود. اگر رنگ شعله بخاری آبی نباشد، ممکن است هوای کافی به بخاری نرسیده و تولید گاز منواکسید کربن کند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری رفسنجان با تأکید بر این‌که از نصب آبگرمکن در حمام، روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه جهت گرم نگه داشتن محیط داخل خانه، باید جدا خودداری شود، یادآور شد: هیچ‌گاه از چراغ یا بخاری نفتی یا گازی که فاقد دودکش است، درون خانه، به خصوص هنگام خواب نباید استفاده شود.

وی ادامه داد: برخی راننده‌ها صبح هنگام برای اینکه موتور خودرو را گرم کنند این وسیله را درفضای بسته مثل پارکینگ ساختمان‌ها روشن می‌کنند و به مدت طولانی دراین حالت باقی می‌گذارند که انتشار دود خودرو در فضای ساختمان وخانه سبب بروز گازگرفتگی و حتی مرگ افراد می‌شود.

رمضانی‌نژاد در پایان گفت: در صورت احساس علایم سردرد و سرگیجه و تهوع در مکانی که احتمال وقوع مسمومیت وجود دارد فوراً آن مکان را ترک نموده و به فضای آزاد پناه ببرید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید