سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد گفت: تاکنون در تدوین برنامه پنج ساله مدیریت شهری حدود ۳۰ مسئله کلیدی و ۲۹ چالش اساسی برای رفسنجان شناسایی شده است.

  • ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
  • لینک کوتاه

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری رفسنجان، جمال حسن‌بارانی در جمع نمایندگان شوراهای محلات در توضیح تدوین برنامه پنج ساله مدیریت شهری رفسنجان اظهار کرد: شهر مشهد دومین کلانشهر کشور و جمعیتی بالغ بر ۴ میلیون نفر را در خود جای داده و بودجه این شهر تقریباً ۲۰ برابر شهر رفسنجان است. یعنی تجربه شهری را در رفسنجان پیاده خواهیم کرد که از لحاظ بودجه و وسعت تجربیات بزرگتری را گذرانده است.

وی افزود: شهرداری مشهد هفت دوره برنامه ریزی میان مدت را انجام داده و قرار است تجربه این هفت دوره برای تدوین برنامه ریزی میان مدت رفسنجان پیاده شود که از مردادماه امسال جلسات تدوین این برنامه به صورت رسمی آغاز شده است.

وی بیان کرد: بناست این برنامه میان مدت برای یک دوره پنج ساله تنظیم شود که این برنامه، سنگ بنای برنامه های بعدی شهر رفسنجان باشد. یعنی مدل جدیدی از توسعه شهری در رفسنجان رقم می زنیم که اگر این مدل موفق شود می تواند نسل های بعدی این شهر را نسبت به آنچه که در شهر وجود دارد مایه مباهات شود.

معاون شهرداری مشهد تصریح کرد: بر اساس قوانین مجلس شورای اسلامی شهرها باید برنامه راهبردی شهر داشته باشند و شهردار به عنوان نماینده وزارت کشور کمک کند که شهر برنامه داشته باشد و این برنامه حتی فراتر از برنامه شهرداری است.

حسن‌بارانی افزود: رفسنجان نیاز به یک چشم انداز دارد که افق آینده آن و فاصله بین افق آینده و وضع موجود ترسیم شود. با سرعت رقابتی که در دنیای امروز وجود دارد رفسنجان اگر نتواند فرصت های خود را از دست داده و شهرهای همجوار بر آن غلبه می کنند که سبب مهاجرت شهروندان می شود.

وی با بیان اینکه رفسنجان شهر پیشرفته ای در استان کرمان محسوب می شود و زمینه های خوبی را برای خود فراهم کرده است، یادآور شد: شهر رفسنجان ظرفیت های بالقوه بسیار زیادی دارد. شهر موجودی است که از مردم، فضاها و فعالیت ها ترکیب شده است که اگر این سه عنصر را درست هدایت کنیم شهر رو به پیشرفت خواهد رفت و جایگاه آن ارتقا خواهد یافت.

معاون شهرداری مشهد با بیان اینکه برای تدوین برنامه پنج ساله مدیریت شهری رفسنجان از مدل برنامه ریزی تعاملی استفاده شده است، گفت: در مشهد بهترین الگوی برنامه ریزی همین بوده و برنامه میان مدت چهار ساله کنونی مشهد همین مدل بوده است.این مدل الزاماتی دارد که شامل مداومت، مشارکت شهروندان، کل نگری به تمام شهر و پرهیز از جزیره نگری است.

حسن‌بارانی با اشاره به اینکه اولین وظیفه ما در تدوین این برنامه، شناسایی مسائل و مشکلات و آشفتگی های محیطی شهر است، عنوان کرد: تاکنون بیش از ۵۰۰ مشکل و مسئله برای شهر رفسنجان شناسایی شده است که به زندگی شهری آسیب می زند.

وی ادامه داد: در مرحله بعد علت مشکلات را شناسایی و علت های کلیدی را نیز استخراج کنیم که شهر رفسنجان حدود ۳۰ مسئله کلیدی دارد که اگر حل نشود زندگی شهری را دچار چالش خواهد کرد.

وی توضیح داد: گام بعدی طراحی مطلوبیت است که باید مطلوبیت هر محله را شناسایی کنیم که نیاز به کمک شما نمایندگان محلات داریم.

سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه در تدوین این برنامه بیش از ۱۰۰ جلسه در شش کارگروه با کارکنان شهرداری رفسنجان برگزار شده است، خاطرنشان کرد: در رفسنجان ۲۹ چالش اساسی شناسایی شده است که باید به شهرداری کمک کرد که این چالش ها را رفع کرد.

حسن‌بارانی تأکید کرد: با عزم و اراده‌ای که در مدیریت شهری رفسنجان وجود دارد اگر شهروندان رفسنجان مشارکت کنند فرزندان شما از شهری آباد لذت خواهند برد و باقیات الصالحاتی برای همه خواهد بود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید