علی رمضانی نژاد

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رفسنجان با تأکید بر این‌که شهروندان توصیه‌ها و نکات ایمنی در خانه تکانی را جدی بگیرند، توصیه‌های ایمنی لازم در خصوص خانه‌تکانی را مطرح کرد.

  • ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
  • لینک کوتاه

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری رفسنجان، مهندس علی رمضانی‌نژاد اظهار کرد: با نزدیک شدن به فصل بهار و عید نوروز همواره شهروندان برای برگزاری مراسم عید نوروز و استقبال از بهار نسبت به خانه تکانی اقدام می‌کنند لذا رعایت نکات ایمنی در خانه‌تکانی از جمله موارد مهمی است که باید در حین کار برای جلوگیری از آتش‌سوزی و ایجاد خسارت‌های مالی و جانی به آن توجه شود.

وی توصیه کرد: هنگام استفاده از مواد شوینده حتما از ماسک و تهویه مناسب استفاده و از مخلوط کردن مواد شوینده مختلف شامل پودرهای شست وشو، وایتکس، جرم‌گیر و غیره اکیدا خودداری شود، زیرا که این کار موجب آزاد شدن بخارات سمی از جمله گاز کلر شده و به ریه، چشم و پوست افراد آسیب جبران ناپذیری می‎رساند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رفسنجان تأکید کرد: افراد هیچ‌گاه برای از بین بردن لکه‌های لباس از مایعات اشتعال پذیر مثل بنزین و تینر به خصوص در محیط بسته استفاده نکنند زیرا علاوه بر خطر انفجار و اشتعال، استنشاق بخارات این‌گونه مایعات باعث کاهش هوشیاری و گاه بیهوش شدن فرد خواهد شد.

رمضانی‌نژاد با بیان این‌که از شستشوی پرده، کف آشپزخانه، حمام و غیره که آلوده به مواد روغنی می‌شوند توسط مواد سریع‌الاشتعال(بنزین) جدا خودداری شود، ادامه داد: از قرار دادن مواد شوینده مانند وایتکس، جوهر نمک و غیره درروی زمین و در دسترس کودکان جداً خودداری نموده و در حد استاندارد از آنان استفاده کنید.

وی با اشاره به این نکته که گاهی دلیل بروز برخی حوادث برای افراد هنگام خانه‌تکانی، بی‌دقتی آن‌ها است یادآور شد: بالا رفتن از نردبانی که سطح اتکای آن پایدار و محکم نشده، استفاده از بنزین برای پاک کردن وسایل بدون توجه به حساسیت آن در برابر اصطکاک و گرما از جمله این موارد است.

وی با بیان این‌که افراد از ریختن مواد اشتعال‌پذیر در چاه‌های فاضلاب، دستشویی و غیره خودداری کنند، بیان کرد: در اثر ریزش این‌‎گونه مواد در محیط خانه احتمال انفجار و آتش‌سوزی بسیار زیاد است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رفسنجان عنوان کرد: شستشوی لوازم برقی مانند لوستر، چراغ روشنائی و غیره قبل از قطع کامل برق بسیار خطرناک بوده و احتمال برق گرفتگی افراد را محتمل می سازد لذا اول برق وسیله برقی را قطع و سپس نسبت به پاکسازی آن اقدام کنید.

رمضانی‌نژاد با بیان این‌که تا جایی که مقدور است از تماس مستقیم دست‌ها با انواع شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها خودداری شود، تصریح کرد: افرادی که به شوینده و گازهای متصاعد شده از آن حساسیت دارند می‌توانند از آب، سرکه سفید، جوش شیرین، آب لیموترش، صابون و پودر صابون‌های طبیعی بدون عطر برای نظافت خانه استفاده کنند.

به‌گفته وی، شارژ به موقع خاموش‌کننده دستی آتش‌نشانی موجود در محیط خانه می‌تواند کمک بسزایی در زمان آتش‌سوزی احتمالی باشد لذا توصیه می‌شود برای شارژ و آماده به کار بودن آن اقدام کنند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رفسنجان با آرزوی سالی توأم با سلامتی برای شهروندان، خاطرنشان کرد: خانه‌تکانی از جمله آداب کهن ایرانیان در استقبال از سال نو و به معنای نظافت کامل خانه است که نتیجه آن می‌تواند بسیار خوشایند و مطبوع باشد، اما در صورت بی‌دقتی و رعایت نشدن اصول ایمنی و بهداشت کار، ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری به سلامت افراد وارد کند لذا با رعایت توصیه‌های ایمنی و دقت در این خصوص، بدون حادثه به استقبال سال نو برویم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید