مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رفسنجان با توجه به نزدیک شدن به آغاز فصل بهار و انجام خانه‌تکانی توسط شهروندان، توصیه هایی را در این رابطه ارائه کرد.

  • ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
  • لینک کوتاه

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری رفسنجان، مهندس علی رمضانی‌نژاد با اشاره به این‌که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال یکی از سنت‌های ایرانیان خانه‌تکانی است، اظهار کرد: برای برقراری ایمنی در محیط خانه، خانواده و داشتن ایام خوش و سلامت، بهتر است شهروندان در هنگام خانه‌تکانی نکات ایمنی را رعایت کنند.

وی در تشریح این نکات ایمنی، گفت: شهروندان در ایام پایان سال و در حین خانه‌تکانی مراقب مسمومیت ناشی از شوینده‌ها باشند و از ریختن مواد قابل اشتعال در چاه های فاضلاب و خودداری کنند زیرا احتمال انفجار یا آتش‌سوزی این مواد زیاد است.

وی افزود: در زمان نظافت منزل استفاده از نردبان یا چهارپایه از سطح اتکای آن با زمین کاملا مطمئن شوید و از نردبان دو طرفه و استاندارد استفاده کنید.

رمضانی‌نژاد با بیان این‌که از شست‌و‌شوی پرده، کف آشپزخانه، حمام و غیره که آلوده به مواد روغنی باشند در خانه‌تکانی توسط مواد سریع الاشتعال (مثل بنزین) جداً خودداری کنید، عنوان کرد: از قرار دادن مواد شوینده مانند وایتکس، جوهر نمک روی زمین و در دسترس کودکان در خانه‌تکانی جداً خودداری کرده و و حتی الامکان خانه تکانی را در زمان غیبت کودکان انجام داده تا ضریب بروز حوادث کاهش یابد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رفسنجان لزوم رعایت احتیاط در زمان پاک کردن شیشه و پنجره‌های منزل را یادآور شد و ادامه داد: هنگام شست‌و‌شوی لوازم برقی مانند لوستر و چراغ روشنایی از قطع کامل برق مطمئن شوید در غیر این صورت احتمال برق گرفتگی بسیار زیاد خواهد بود. ابتدا برق وسیله برقی را قطع کرده و سپس نسبت به پاک‌سازی آن اقدام نمایید.

رمضانی‌نژاد در همین زمینه افزود: در زمان جابه‌جایی لوازم خانگی بالاخص اجاق گاز، در خانه‌تکانی احتیاط بیشتری کنید و کلیه اتصالات مربوط به گاز اعم از شهری و کپسول را توسط آب و صابون چک کنید تا از عدم نشتی آن‌ها مطمئن شوید.

وی بیان کرد: شارژ به موقع خاموش کننده دستی آتش‌نشانی موجود در محیط منزل در زمان آتش‌سوزی احتمالی می‌تواند کمک بسزایی به شما بکند پس توصیه می‌شود نسبت به شارژ خاموش‌کننده‌های دستی آتش‌نشانی اقدام کرده و از آماده به کار بودن آن اطمینان حاصل کنید.

رمضانی‌نژاد ادامه داد: از جابه‌جایی لوازم و اثاثیه سنگین منزل به صورت فردی در خانه‌تکانی اجتناب کنید و در این مورد از کارگران حرفه ای و یا کار گروهی بهره بگیرید تا در ایام نوروز دچار دیسک کمر یا عوارض ناشی از آن نشوید.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مواردی که موجب ایجاد خطر در خانه‌تکانی می‌شود، برق‌کاری است. متاسفانه بعضی افراد که تخصص لازم را نیز ندارند اقدام به باز و بسته کردن لوسترها می‌کنند. در این زمینه نیز حتما باید افراد آشنا با این مهارت در این خصوص اقدام کنند چرا که این اقدام برای افراد بی‌تجربه بسیار خطرناک است.  همچنین پاک کردن پریزهای برق با دستمال‌های نمدار و خیس نیز از مواردی است که موجب برق‌گرفتگی می‌شود، بنابراین باید در این خصوص نیز نکات ایمنی لازم رعایت شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رفسنجان در پایان با بیان این‌که شهروندان برای جلوگیری از وقوع حوادث در انجام خانه‌تکانی نکات ایمنی را رعایت کنند تا شاهد حوادث تلخ و ناگوار برای آن‌ها نباشیم، اضافه کرد: امیدوارم همشهریان عزیز رفسنجانی با رعایت نکاتی که بیان شد، با خانه‌تکانی ایمن رنگ‌و‌رویی تازه به خانه خود بدهند و به نوعی برای آغاز سال جدید آماده شوند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید