شهردار رفسنجان از احداث نخستین بوستان هماهنگ با نیازهای معلولان در این شهر خبر داد و گفت: احداث این بوستان می‌تواند گامی در راستای مناسب‌سازی امکانات برای توان‌خواهان و معلولان رفسنجانی باشد.

  • ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
  • لینک کوتاه

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری رفسنجان، مهندس مجید کهنوجی در دیدار با جمعی از اعضای کانون نابینایان شهرستان رفسنجان در دفتر شهردار با تبریک فرا‌رسیدن روز جهانی عصای سفید، اظهار کرد: روز ۱۵ اکتبر مصادف با ۲۴ مهرماه متعلق به روشندلان است، وجود استعداد و توانایی‌های حیرت انگیز نابینایان در عرصه‌های مختلف بر کسی پوشیده نیست و این موضوع به ما ثابت می‌کند که داشتن معلولیت در عضو چشم و بینایی دلیل بر محدودیت آدمی در بروز و شکوفایی استعداد و مهارت سایر اعضا و حواس بدن نیست.

وی افزود: اگرچه محرومیت از داشتن یکی از انواع حس‌ها مانند بینایی فرد را در آزادی عمل محدود می‌کند اما نابینایان با تقویت توانایی‌های دیگر خود به راحتی می‌توانند تصویری ذهنی از مکان و رویداد مورد نظر بسازند و از عهده کارهای شخصی و روزانه خویش برآیند.

شهردار رفسنجان مناسب‌سازی فضای شهری را گامی مهم در مسیر رسیدن به حقوق شهروندی نابینایان برشمرد و افزود: افراد دارای معلولیت بینایی نیاز دارند که در اجتماع حضور یابند، کارهای روزمره خود را انجام دهند از این رو، به استفاده از اماکن عمومی احتیاج پیدا می‌کنند. بنابراین، مناسب‌سازی فضای عمومی امری ضروری به نظر می‌رسد.

مهندس کهنوجی با یادآوری اینکه در بحث مناسب‌سازی فضای شهری نیاز به راهنمایی و تذکر بهزیستی داریم، خاطرنشان کرد: در این زمینه نیاز است که اداره بهزیستی ارتباط بیشتری با معاونت شهرسازی داشته باشد تا اگر بوستان یا فضایی در شهر ساخته می‌شود مسائل مناسب‌سازی برای معلولان را رعایت کرده باشد.

وی با اشاره به اینکه رفسنجان یکی از پایلوت‌های اجرای «شهر بدون مانع» در استان کرمان است، تصریح کرد: در این رابطه شهر بدون مانع را بدون هزینه می‌توانیم داشته باشیم و فقط به یکسری راهنمایی‌ها از سوی بهزیستی نیاز داریم.

مهندس کهنوجی  اظهار کرد: در مباحث فرهنگی، ورزشی، هنری و اجتماعی توان‌خواهان هر کمک و مساعدتی که بتوانیم انجام دهیم، دریغ نخواهیم کرد.

شهردار رفسنجان به مطالبه یکی از توان‌خواهان مبنی بر احداث سالن ورزشی برای این قشر پاسخ داد و گفت: برای احداث سالن ورزشی آماده‌ایم که زمین را در اختیار قرار دهیم.

وی همچنین از احداث بوستان ویژه معلولان در این شهر خبر داد و با بیان اینکه طراحی این بوستان می‌تواند توسط خود معلولان به بهترین شکل انجام شود، گفت: احداث این بوستان می‌تواند گامی در راستای مناسب‌سازی امکانات برای توان‌خواهان و معلولان شهر باشد.