احمدغلامحسینی

معاون خدمات شهری شهرداری رفسنجان از عزاداران حسینی، هیئات عزاداری و مواکب پذیرایی درخواست کرد شایسته‌ترین و پاکیزه‌ترین جلوه‌ها را در صحنه‌های عزاداری با توجه و اهمیت به نظافت شهری بیافرینند.

  • ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
  • لینک کوتاه

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری رفسنجان، احمد غلامحسینی با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و یاران باوفایش، اظهار کرد: همزمان با برگزاری مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان در مساجد و تکایا و توزیع نذورات توسط همشهریان در ماه محرم، لازم است فرهنگ زیست محیطی نیز در این ماه عزیز رعایت شود.

وی بیان کرد: فردای روز مراسم، کوچه و خیابان‌ها پر است از زباله‌ ظرف‌های یک بار مصرفی که وسط خیابان رها شده‌اند و معمولا کسی جز پاکبان‌های شهر برای جمع کردنشان احساس مسئولیت نمی‌کند.

وی تصریح کرد: رهاسازی این حجم عظیم از زباله در فضای زیست عمومی شهری، با سیره امام حسین(ع) منافات دارد. قیام امام حسین(ع) ایستادگی برای مبارزه با ظلم و ستم حاکمانی بود که حق را پایمال کرده بودند. کیست که نداند رهاسازی زباله در معابر عمومی در وهله نخست ظلم به زیست بوم و در وهله بعدی ظلم به پاکبانان زحمتکش است.

معاون خدمات شهری شهرداری رفسنجان با بیان این‌که در بحث تولید زباله، نذری‌دهندگان و هیات‌های عزاداری مسئولیت سنگینی دارند، افزود: استفاده از ظروف گیاهی و سازگار با محیط‌زیست، فراهم‌آوری امکانات جمع‌آوری زباله و مدیریت پسماند را باید جزئی ‌جدایی ناپذیر از فریضه نذری دادن دانست که اهمیت آن کمتر از نذری دادن نیست.

غلامحسینی از مسئولان هیات‌ها، تکایا و مواکب نیز خواست در جمع‌آوری ظروف در محل توزیع، نظارت لازم را اعمال کنند و با توجه به ایجاد شدن مسائل غیربهداشتی و زشت کردن فضای شهر و معابر به دلیل ریختن ظروف، مواکب و تکایا نسبت به جمع‌آوری این ظروف پس از مصرف و پخش اقدام کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری رفسنجان با بیان این نکته که مداحان و تریبون‌داران در ایام محرم هم در این زمینه مسئول‌اند، تأکید کرد: اختصاص بخشی از سخنرانی‌ها در خصوص توصیه به مردم در زمینه رعایت نظافت پس از برگزاری مراسم و توصیه‌های مذهبی در این خصوص با استناد به آیات و روایات، اهمیت زیادی دارد.

وی فرهنگ‌سازی رسانه‌ها را در افزایش احساس مسئولیت شهروندان در خصوص رعایت نظافت شهری دارای اهمیت خواند و خاطرنشان کرد: در این ایام از عموم همشهریان عزادار تقاضا داریم نه‌تنها با پاکبانان زحمتکش نهایت همکاری را داشته باشند که خود مروّج و مبلّغ پاکیزگی و نظافت شهر باشند و با ترویج ایده‌هایی چون «نذر پاکیزگی» و «نذر فرهنگی» از ظرفیت باورهای دینی و مسئولیت شهروندی برای پاک‌سازی شهر استفاده کنند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید