توصیه های ایمنی شب چهارشنبه آخر سال

  • ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
  • لینک کوتاه

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری رفسنجان به منظور تامین ایمنی هر چه بیشتر شهروندان در شب چهارشنبه آخر سال، به بیان توصیه هایی در این زمینه پرداخت.

به گزارش روابط عمومی شهرداری رفسنجان، علی رمضانی نژاد گفت: چهارشنبه سوری یکی از آداب و رسوم ایرانی است که در غروب سه شنبه شب پیش از آخرین چهارشنبه اسفندماه برگزار می شود.

وی افزود: آتش روشن کردن و پریدن از روی آتش مشخصه های اصلی این شب می باشد که با روشن نمودن آتش کوچک و پریدن از روی آتش انجام می شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه چند سال اخیر سنت چهارشنبه سوری دستخوش تغییرات زیادی شده و شکل و شمایل قدیم خود را از دست است وتبدیل به یکسری آتش بازیهای صرفا” خطرناک شده که نه تنها باعث شادی و جشن عموم مردم نمی شود بلکه باعث رعب و وحشت بین مردم و همچنین آسیب رسیدن به یکدیگر می شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری رفسنجان تأکید کرد: هرگونه بی توجهی به نکات ایمنی و سهل انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه سوری می تواند زیانهای جانی و مالی سنگین و غیرقابل جبرانی را در پی داشته باشد.

رمضانی نژاد با بیان اینکه حادثه هم برای هر کسی اتفاق می افتد، خاطرنشان کرد: در حوادث ناگوار شب چهارشنبه سوری متاسفانه شاهد کشته شدن یا مجروحیت شدید افراد(نابینایی، قطع دست، سوختگی و …) بوده ایم که با رعایت نکات ایمنی می توان از بروز حوادث چهارشنبه سوری جلوگیری کرد.

وی عنوان کرد: در زمان بروز حادثه، ضمن حفظ خونسردی خود سریعا” با شماره ۱۲۵ سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تماس حاصل نموده و آدرس دقیق محل حادثه را اعلام نمائید.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری رفسنجان در ادامه به بیان نکاتی ایمنی در مورد چهارشنبه سوری به شرح زیر پرداخت:

۱) والدین در تهیه وسایل آتش بازی بی خطر فرزندانشان را همراهی نمایند. کودکان به هیچ وجه شخصا” نباید از مواد آتش بازی و محترقه استفاده نمایند.

۲) از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی به خصوص در منزل، زیرزمین، محل کار و … جدا خودداری نمائید.

۳) از حمل مواد محترقه و آتش گیر و انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم در جیب لباس و کیف جدا” خودداری نمائید.

۴) در صورت نگهداری مواد آتش بازی حتی کم خطر حتما آن را در جای خشک و خنک نگهداری نمائید.

۵) مواد آتش بازی(محترقه و انفجاری) را از محلهایی که مطمئن هستند خریداری کنید و این مواد را از دست فروش تهیه نکنید.

۶) همیشه در مواقع آتش بازی جهت اطفاء حریق آب، کپسول اطفاء حریق و حتی الامکان جعبه کمکهای اولیه در دسترس باشد.

۷) مواد آتش بازی (منفجره و محترقه) را به طرف دیگران پرتاب نکنید.

۸) هیچگاه مواد آتش بازی( منفجره و محترقه) را در ظروف شیشه ای یا فلزی قرار ندهید زیرا در صورت انفجار ذرات شیشه و فلز به اطراف پرتاب شده و سبب صدمات و خطرات جانی خواهد شد.

۹) هیچگاه از مواد اشتعال زا مانند بنزین و الکل برای روشن نمودن آتش استفاده نکنید.

۱۰) از آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی و امثال آن چه در واحدهای مسکونی و چه در معابر و کوچه و خیابان خودداری نمائید.

۱۱) از پرتاب مواد آتش زا مانند فشفشه و موشک بر روی درخت ها، بام و بالکن منازل که از عوامل عمده بروز آتش سوزی است جدا خودداری کنید.

رمضانی نژاد در پایان با ابراز امیدواری اینکه با رعایت دقیق نکات ایمنی به استقبال سال نو رفته و سال جدید را با شادی شروع کنیم، افزود: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رفسنجان در آستانه سال نو برای مردم شهر از خداوند متعال روزهایی ایمن همراه با آرامش، سلامتی، موفقیت و سعادت خواستار است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید