کارگاه آموزشی «آسیب های اجتماعی و فیلمسازی» ویژه دومین جشنواره سراسری فیلم «شهرنما» با حضور جمعی از فیلمسازان و هنرجویان فیلمسازی در رفسنجان برگزار شد.

  • ۱۴۰۳/۰۷/۱۵
  • لینک کوتاه

به گزارش روابط عمومی جشنواره، در کارگاه آموزشی «آسیب های اجتماعی و فیلمسازی» با تدریس بهمن ابراهیمی حقوقدان، پژوهشگر و مدرس دانشگاه، ویژه دومین جشنواره سراسری فیلم «شهرنما»، چالش های فیلمسازی در حوزه آسیب های اجتماعی بررسی و پیرامون آن بحث و تبادل نظر شد.

در این نشست که با پرسش و پاسخ و بیان دغدغه فیلمسازان در حوزه تولید آثار با موضوع آسیب های اجتماعی همراه بود، بهمن ابراهیمی ضمن اشاره به رخدادهایی که می تواند زمینه ساخت فیلم کوتاه را ایجاد کند، گفت: بستر را برای تولید فیلم به منظور کاهش آسیب های اجتماعی فراهم خواهیم کرد.

وی با اشاره به رویکرد جشنواره برای افزودن موضوع «شهر و آسیب های اجتماعی» در این دوره از رویداد، ادامه داد: با توجه به سیاست های جشنواره فیلم «شهرنما»، امیدواریم فیلمسازان برای تولید اثر با موضوع شهر و آسیب های اجتماعی، اقدام کنند و شاهد آثار ارزشمند و باکیفیت در این باره باشیم.

ابراهیمی با تأکید بر ضرورت مشارکت برای توسعه فرهنگی و اجتماعی جامعه، به نقش مؤثر هنرمندان فیلمساز در کاهش آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: برای تولید فیلم با موضوع آسیب های اجتماعی هیچ خط قرمزی نداریم؛ هنرمندان و فیلم سازان نیز جسارت ورود به این حوزه را داشته باشند.

وی با بیان اینکه نقش فیلم سازی در کاهش آسیب های اجتماعی روشن است، ادامه داد: بدون شک این رسانه پرنفوذ و تاثیرگذار از ظرفیت و قدرت بالایی برای شناسایی و معرفی آسیب های اجتماعی و ارائه راهکارها و افق های امیدبخش برخوردار است.

حیدری معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه فیلمسازان می توانند به موضوعاتی از قبیل سقط جنین و بیماری های واگیردار نیز بپردازند، گفت: باید برای آگاهی بخشی جامعه تلاش کنیم و مردم را از خطراتی که پیش روی آن ها قرار دارد، مطلع کنیم.

آخوندی پور متخصص حقوق کیفری، جرم شناس و مدرس دانشگاه نیز در جمع هنرمندان، خواستار توجه فیلمسازان به مسائل مربوط به پیشگیری از جرم شد و افزود: روزانه با موضوعات بسیاری مواجه می شویم که در نتیجه بی اطلاعی افراد از جرمِ صورت گرفته رخ داده و متأسفانه افراد را راهی زندان کرده است.

وی با بیان اینکه دغدغه هایی مثل هزینه های مالی برای تولید اثر مهم است و باید به آن توجه کرد، گفت: شاید نتوان با یک فیلم کوتاه تمام جامعه را اصلاح یا عاری از جرم کرد اما هنرمند می تواند با پرداخت صحیح و هنرمندانه در این حوزه قدم بردارد و اثرگذار باشد.

کریمی مسئول جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در این نشست با اشاره به اهمیت پرداختن به موضوع خانواده در رویدادهای فرهنگی و هنری، بر لزوم توجه فیلمسازان به تولید آثاری با موضوع افزایش جمعیت تأکید کرد و گفت: آماده همکاری با هنرمندان برای تولیداتی با موضوع خانواده هستیم.

فیلمسازان حاضر در نشست ضمن بیان دیدگاه ها و نظرات، با تشکر از شهرداری رفسنجان برای برگزاری جشنواره فیلم با محوریت شهر، از برگزاری نشست ویژه برای موضوع آسیب های اجتماعی که برای اولین بار و به منظور تعامل بیشتر هنرمندان و کارشناسان حوزه آسیب های اجتماعی برگزار شد، قدردانی کردند.

گفتنی است؛ سلسله کارگاه های آموزشی دومین جشنواره سراسری فیلم «شهرنما» ویژه عموم علاقمندان به فیلمسازی آغاز شده است و تا پایان مهر ۱۴۰۳ ادامه دارد.

دومین جشنواره سراسری فیلم شهرنما به همت معاونت هنری شهرداری رفسنجان با همکاری انجمن سینمای جوانان دفتر رفسنجان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رفسنجان، دادگستری شهرستان رفسنجان و مؤسسه فرهنگی هزاردستان دی ماه سال جاری برگزار می شود.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید